V zadnjih tednih je bilo mogoče pogostokrat zaslediti pojem gradnje ob vodah oz. na priobalnem pasu. V tem članku se ne bomo posvečali ekološkim in političnim vidikom trenutne in nove zakonodaje, temveč kako bo to vplivalo na zemljišča, ki mejijo na morje, reke, jezera, potoke, itd. ter kaj je dovoljeno investitorjem in lastnikom takšnih zemljišč.
Na prvem mestu se je potrebno vprašati kaj je priobalni pas oz. priobalno zemljišče.
Gre za zemljišče, ki meji na vodno površino celinskih voda (rek, jezer in drugih stoječih voda) ter morja. Namen priobalnega zemljišča pa je varstvo voda, vodnih ekosistemov, ter zaradi zagotavljanja naravne dinamike voda in sedimentov. Širina priobalnega zemljišča pa je odvisna od tipa reda voda. Če naše zemljišče meji na vode 1. reda je priobalni pas širok 15m oz. 5m, če gre za vode 2. reda.
Gradnja in drugi posegi na priobalnem pasu
Če želimo na kakršen koli način posegati na priobalni pas ali pa na svojem zemljišču, ki je v bližini priobalnega pasu, moramo predhodno pridobiti vodno soglasje, ki ga je potrebno priložiti k projektni rešitvi, predvideni v projektni dokumentaciji.
Več informacij o Vodnem soglasju lahko pridobite TUKAJ.
Kaj pa če želim samo lopo, nadstrešek ali manjšo počitniško hišico ob vodi?
Lope, nadstreški in počitniške hišice spadajo med enostavne in nezahtevne objekte, ki večinoma ne potrebujejo gradbenega dovoljenja, temveč le lokacijsko informacijo.
V primeru, da želimo enostavni objekt postaviti v bližini ali na vodovarstvenem območju (področnimi predpisi opredeljeno kot varovano območje) je pred pričetkom gradnje potrebno pridobiti soglasje pristojnega organa.
Pred pričetkom projektiranja je potrebno v skladu z zakonom o graditvi objektov pridobiti projektne pogoje oz. informacijo o pogojih gradnje, ki lahko vpliva na vodni režim ali stanje voda, kot jo predvideva 151. člen Zakona o vodah (Ur. l. RS, št. 67/02). Projektne pogoje je potrebno pri pripravi PGD projektne dokumentacije dosledno upoštevati.
Informacija o pogojih gradnje
Ne glede na to ali želite graditi lopo ob potoku ali hidro elektrarno boste morali pridobiti informacijo o pogojih gradnje, ki lahko vpliva na vodni režim ali stanje voda.
Informacija o pogojih gradnje, ki lahko vpliva na vodni režim ali stanje voda je poseben dokument, s katerim pristojni organ stranki določi pogoje, pod katerimi je možen poseg v prostor, za katerega je potrebno pridobiti vodno soglasje. Preko projektnih pogojev pristojni organ usmerja izdelovalca projektne dokumentacije, da ta pripravi takšno projektno rešitev, ki ne bo negativno vplivala na vode in vodni režim ter bo v skladu z veljavno zakonodajo s področja upravljanja z vodami. Izvod informacije o pogojih gradnje, ki lahko vpliva na vodni režim ali stanje voda, ki ga je prejela stranka, je obvezna priloga vlogi za vodno soglasje.
V primeru, da pristojni organ v postopku ugotovi, da predvideni poseg ne bo vplival na vode ali vodni režim, bo bila izdana informacija o pogojih gradnje brez pogojev, kar pa pomeni, da ni potrebno pridobiti vodnega soglasja.
Analiza tveganja
Če pristojni organ ugotovi, da je gradnja predvidena na vodovarstvenem območju, bo potrebno izdelati analizo tveganja za onesnaženje vodnega telesa zaradi predvidene gradnje.
Analiza tveganja za onesnaženje vodnega telesa je posebna študija, s katero se preveri, ali so za poseg, ki bi lahko pomenil tveganje za onesnaženje vodnega telesa predvideni takšni zaščitni ukrepi, da je tveganje za onesnaženje vodnega telesa sprejemljivo.
Analiza tveganja za onesnaženje mora biti izdelana v skladu s pravilnikom o kriterijih za določitev vodovarstvenega območja. Njen sestavni del mora biti tudi revizija analize tveganja, s katero se preveri kontrola pravilnosti in računska pravilnost analize tveganja za onesnaženje. Analizo tveganja za onesnaženje lahko izdela pravna ali fizična oseba z ustrezno izobrazbo (geolog), ki izpolnjuje pogoje za projektanta (ima v sodni register ali pri pristojni davčni upravi vpisano dejavnost projektiranja).
Revizijo analize tveganja sme opravljati pravna ali fizična oseba, ki izpolnjuje predpisane pogoje za odgovornega revidenta po predpisih, ki urejajo graditev objektov. Revizijo lahko opravlja tudi visokošolski oz. drug zavod, ki opravlja raziskovalno ali izobraževalno dejavnost s področja zaščite vodnih virov, če ima v sodni register vpisano tudi dejavnost s projektiranjem povezanega tehničnega svetovanja in zaposleni pri njem izpolnjujejo predpisane pogoje za odgovornega revidenta po predpisih, ki urejajo graditev objektov.
Služnostna pravica
V nekaterih primerih lahko Informacija o pogojih gradnje določa, da je za predvideno gradnjo potrebno skleniti pogodbo o ustanovitvi služnosti zaradi posega na vodno ali priobalno zemljišče, ki je v lasti RS.
Pogodba o ustanovitvi služnosti se sklene, ko investitor potrebuje vodno ali priobalno zemljišče v lasti RS za gradnjo ali drug poseg, ki ni povezan z izvajanjem vodne pravice na podlagi vodnega dovoljenja ali koncesije.
Vloga za sklenitev pogodbe o ustanovitvi služnosti se sklene z Agencijo Republike Slovenije za okolje na podlagi posebne vloge, ki mora vsebovati podatke o vlagatelju (ime in priimek ali naziv pravne osebe, naslov in davčna številka, zastopnik pravne osebe ali morebitni pooblaščenec, kontaktna oseba, telefonska številka in morebitni elektronski naslov), podatke o vodnem ali priobalnem zemljišču (parcelna številka, katastrska občina, ime vodotoka, površina posega, čas trajanja posega), točno lokacija posega, določeno z GK koordinatami ter podatke o vrsti in namenu predvidenega posega. Pogodbo o ustanovitvi služnosti je potrebno pridobiti pred izdajo vodnega soglasja.
Sprememba zakona o vodah
Najbolj opazne spremembe zakona o vodah bodo:
- Zoženje priobalnega pasu; manj kot 15m ob rekah in jezerih oz. 5m ob potokih.
- Lažje poseganje v območje priobalnega pasu izven naselij za namen javne infrastrukture (npr. čistilne naprave).
- Lažje zagotavljanje sredstev za čiščenje vodotokov.
- Težje pridobivanje dovoljenj za gradnjo zasebnih objektov, katerih namen uporabe je zaseben in niso namenjene splošni javni uporabi.
Opomba: Dokončne spremembe obstoječega zakona so lahko drugačne od navedenih v tem članku, saj je vlada že spremenila predlagane spremembe, ki pa bodo lahko nične v kolikor bo tako ugotovljeno na referendumu.
Vir: http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO1244